Dagelijks leven en spectaculaire natuur …

5 juni 2023 - Tuba City, Arizona, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Het leuke van een reis die je zelf uitstippelt, is dat je vaak dichtbij het dagelijks leven van de Amerikanen komt. Zo ‘woonden’ wij twee dagen in Page (Arizona) in een B&B aan de rand van het stadje in een typisch Amerikaanse nieuwbouwwijk. Ruimte is hier niet het probleem: alle (naar onze smaak tamelijk lelijke en kleurloze) huizen hebben een enorm grondoppervlak, tellen zelden meer dan één verdieping en hebben bijna zonder uitzondering een grote pick-up voor de deur. In gedachten zie je de krantenjongens ‘s morgens vroeg al rondgaan om links en rechts een krant op het grote grasveld voor de huizen te werpen…

Onze gastvrouw Brenda deed haar uiterste best om ons te verwennen met thee en zelf gebakken American cookies die we de hele dag door zelf mochten pakken.

Vanochtend bood ze ons een gebakken eitje aan. We kregen het geserveerd met gebakken brood, overgoten met maple syrup en daarop een flinke dot slagroom ! Toch niet een combinatie waar je meteen aan denkt … We maakten gezellig een praatje in de keuken en knuffelden met de huishond Tucker die ons bij thuiskomst steeds kwam begroeten. Veel leuker dan de grote onpersoonlijke hotels, al komen we daar af en toe ook wel.

Natuurlijk kom je niet helemaal naar Page voor koekjes en gezellige praatjes: we daalden gisteren letterlijk af in een zgn. ‘slotcanyon’, de Antelope Canyon. ‘Slot’ betekent ‘smalle gleuf’, het is een kloof met spiraalvormige verticale wanden die erg dicht bij elkaar staan. Wij bezochten de Lower Antelope, een 400 meter lange kloof, waarin je door een kleine opening en via een aantal zeer steile trappen 44 meter naar beneden gaat. Eigenlijk is er buiten nauwelijks iets bijzonders te zien. Maar dat verandert zodra je binnen bent: je bevindt je in een magische wereld tussen glooiende zandstenen wanden in allerlei vormen en prachtige kleuren. Via gaten bovenin valt hier en daar het zonlicht naar binnen wat een schitterend effect geeft. Je kunt hier alleen met een gids naar binnen (een tocht die zo populair is dat we hem in februari thuis al geboekt hadden). Echt een fantastische ervaring !

Na de Antelope kloof bezochten we de beroemde ‘Horseshoe bend ‘, een spectaculaire bocht in de Coloradorivier in de vorm van een hoefijzer. Wel nog een flink stukje lopen door de hete en kale woestijn vanaf de plek waar je kon parkeren.  Maar dan hàd je ook wat ! Een werkelijk schitterend uitzicht vanaf de steile rotsen ! Wel opvallend dat er, op een klein stukje na, nergens een hek omheen stond ! We zijn toch maar niet al te dicht bij de rand gaan staan …

Inmiddels hebben we de gezellige B&B in Page alweer achter ons gelaten. Vandaag stond de Grand Canyon op ons programma. Natuurlijk hadden we erover gehoord en gelezen, maar hoe geweldig is het dan om daar zelf te zijn !

In de loop van miljoenen jaren heeft het water van de Coloradorivier deze kloof in het landschap doen ontstaan. We bleven weer foto’s maken !

Overigens begonnen we in de Grand Canyon met een hevige regenbui, die iets hoger zelfs in hagel veranderde. De temperatuur zakte in een kwartiertje van 28 naar 6 (!) graden en op de hogere plekken werd het zelfs even wit ! We waren er al eerder voor gewaarschuwd hoe grillig en onvoorspelbaar het weer in deze omgeving kan zijn en dit was daar een goed voorbeeld van. Gelukkig klaarde het later weer op, zodat we toch een gedeelte van de 21 km. lange Rimtrail konden lopen. Onderweg kom je langs de mooiste uitzichtpunten en was de lucht weer redelijk helder. Maar zo stralend blauw als alle andere dagen tot nu toe werd de lucht vandaag niet.

En dan nu ‘even pauze’ ??? Welnee, uitrusten doen we thuis wel weer ! We blijven één nachtje in Tuba City en gaan dan verder richting Monument Valley, een volgend ‘wonder’ van de natuur.

Het is intussen 23 uur, zie ik ! Dus jullie gaan alweer opstaan om aan de nieuwe week te beginnen. Wijzelf raken hier het gevoel voor dagen van de week helemaal kwijt. Maar dat geeft helemaal niet: elke dag brengt een nieuw avontuur !

Ook nu weer veel dank voor alle reacties onder dit blog. We lezen ze natuurlijk allemaal !

Veel groetjes uit Tuba City, Arizona van Cees en Alma.

1. Lous:
    5 juni 2023
    Weer een letterlijk en figuurlijk beeldend verslag! We worden echt meegenomen in jullie belevenissen. De foto’s zijn prachtig!
    Hier en daar zou ik het toch wat claustrofobisch vinden zo in die smalle spelonken….
    Hier is het nog steeds heel mooi weer.
    Gisteren hadden we een leuke cultuurwandeling door oud-Maastricht. Naderhand nog even een nostalgisch loopje langs de Maas in Smeermaas.

Veel groetjes uit NL! J en L ☀️☀️
  2. Cees en Alma:
    5 juni 2023
    Dat claustrofobische viel heel erg mee. Normaal houd ik ook helemaal niet van kleine ruimtes, maar zo voelde dit niet !
    Leuk dat jullie nog even ‘op Smeermaas’ waren ! Wij vertrekken nu uit Tuba City (stel je er niks van voor hoor, helemaal geen grote city) richting Monument Valley. Liefs van ons ! 😘😘
  3. Jan en Marijke:
    5 juni 2023
    Wat een prachtige foto’s vanuit de Antelope Kloof! Een unieke ervaring! Geniet van al het moois dat nog gaat komen op jullie VS-avontuur!

Veel groetjes vanuit een heerlijk zonnig Teteringen.
    J & M
  4. Marja en Jacques:
    7 juni 2023
    Heel mooi, de Antilope kloof.
    Ben je bij de Grand Canyon ook nog in het IMAX theater geweest?
    Wij zijn " gewoon" in Nederland op pad.
    Mocht je geinteresseerd zijn:
  5. Cees en Alma:
    8 juni 2023
    Ja leuk, Marja ! Wij gaan jouw polarsteps ook bekijken. Nederland is ook prachtig.
    Nee, in het IMAX theater zijn wij niet geweest. Er is zóveel dat je steeds keuzes moet maken. Veel plezier op jullie pad ! 😘😘
  6. Ger van der pluijm:
    7 juni 2023
    lieve alma en cees.bedankt weer voor de interessante uitleg van jullie prachtige reis.we genieten op afstand ook mee van jullie trip.de foto,s zijn weer zeer mooi en kleurrijk.het is met recht een geweldige natuur aldaar en daar ook kennis en ervaring van op te doen.de foto,s worden weer in de PC bewaard.bedankt voor de fijne en duidelijke uitleg,plezierig te lezen.veel vakantieplezier en tot volgende reisverslag.liefs paula en ger.