Keep Portland weird …

22 juni 2023 - Happy Valley, Oregon, Verenigde Staten

‘Keep Portland weird’ is de city slogan van deze stad …

Nou, dat hebben ze in Scott Creek Farm  (in Happy Valley, suburb van Portland) waar we nu ‘wonen’ wel erg letterlijk genomen. En dan ‘weird’ vooral in de betekenis van ‘gek’, ‘bizar’ en ‘excentriek’ !
Zowel de oprit als de tuin van dit (op zich best aardige) landhuis zijn werkelijk volgepropt met kabouters, engeltjes, beeldjes, windmolentjes, rare poppen, vogelverschrikkers en nog veel andere dingen waar we geen naam voor kunnen verzinnen …
En binnen is het al niet anders ! De gastvrouw is er maar wat trots op en doet haar best om de overgebleven plekjes te vullen met koekjes, muffins en ander lekkers voor ons !
Ik zal er een paar foto’s bij doen…
In ieder geval een adresje dat je niet snel vergeet…

Gisteren waren we in het centrum van Portland. De vele ‘suburbs’ met talloze drukke verkeerswegen maakten een bezoekje aan ‘downtown’ vanuit onze buitenwijk tot een hectisch avontuur ! Na lang zoeken vonden we het station van de Max light rail (een soort bovengrondse metro), waar we een paar haltes te vroeg uitstapten en daardoor meteen tussen daklozen en drugsgebruikers belandden. Niet een paar, zoals je in elke grote stad wel ziet, maar echt verschrikkelijk veel. Ze ‘woonden’ in de berm en op de stoepen, in geïmproviseerde tentjes van zeil, doeken, karton of minder. Dachten we eerst nog dat we in de verkeerde wijk waren uitgestapt, later bleek dat ze het hele centrum bevolkten. En overal werd openlijk gesnoven en gespoten.  Echt heel verdrietig om te zien, zóveel, vaak jonge mensen, stelletjes ook, die totaal de weg kwijt leken te zijn. Een aardige jongen in de Apple Store (waar ik even mijn telefoon mocht opladen) vertelde dat het daklozenprobleem na Covid tientallen malen erger is geworden. Gezondheidszorg is in de V.S. per staat geregeld en de inwoners van Oregon komen er veel slechter van af dan wie bijv. in Californië woont. Zo raakten velen behalve hun werk en huis ook hun gezondheid kwijt …

Gelukkig zagen we ook goede en leuke dingen in Portland, zoals de vele indrukwekkende bruggen. Trouwe kijkers van ‘Wie is de mol ?’ herinneren zich misschien nog de imposante brug met liftgedeelte (zie foto), waar een paar jaar geleden opdrachten moesten worden uitgevoerd.

‘Voodoo’, de roze donutwinkel mocht je ook niet missen. Er stond een rij en mensen kwamen naar buiten met grote roze dozen, gevuld met kleurrijke zoetigheid. Wij niet, we houden niet van donuts, maar het was wel leuk om te zien.
Alles lag ver uit elkaar, dus we hebben heel wat kilometers gelopen en leuke terrasjes om even uit te rusten waren er weinig. Wat dat betreft kunnen wij, Nederlanders de Amerikanen nog wel wat leren. Als je onderweg geen fastfood wil, dan heb je in de meeste horeca weinig te zoeken (wij waren vaak al blij met de cappuccino van McDonalds). En ook in de grote Natural Parks kun je maar beter zelf eten meenemen.

Vandaag deden we nog even een ‘retourtje’ Mount Hood, toch altijd nog 80 km. enkele reis ! Vanuit Portland bijna ‘om de hoek’, volgens Amerikaanse normen. Het is een prachtige, 3425 m. hoge, besneeuwde vulkaan, waar je nu nog kunt skiën. En daar maakten op deze eerste dag van de zomer heel wat mensen gebruik van, gezien de drukte op de grote parkeerplaatsen boven. Skiën waren wij niet van plan, maar een lekkere lunch met uitzicht op de besneeuwde berg, dat leek ons wel wat. Maar helaas ook hier boven weer geen restaurants, laat staan fijne terrasjes in de zon. Dat pakken wij in Europa toch anders aan …

Morgen rijden we noordwaarts naar alweer het laatste deel van dit geweldige Amerika-avontuur: de stad Olympia om van daar uit Olympic National Park te bezoeken. Het schijnt daar heel mooi te zijn, dus we blijven ons verheugen !

Heel veel groetjes aan iedereen in Nederland of al op vakantie elders ! We lezen dat het warme weer, op wat onweersbuien na, bij jullie gewoon voortduurt. Laat dat maar zo blijven, want vanaf begin volgende week willen wij daar graag van meegenieten …

Voor dit moment veel liefs van Cees en Alma uit Happy Valley, Portland, Oregon, U.S.A.

1. Caroline:
    22 juni 2023
    Wat een heerlijk reisverslag weer. Jullie maken wel van alles mee. Die terrasjes zijn er dus nog steeds niet, 25 jaar geleden ook niet. Ze kunnen daar zeker nog wat leren van de Europeanen. Fijne reis nog verder en geniet er nog van.
  2. Marcoen:
    Wat wen mooi verhaal weer! En treurig inderdaad van de vele daklozen, een probleem waar wel meer grote Amerikaanse steden mee te kampen hebben…
    En heel herkenbaar: de ‘gezellige’ terrasjes zoals ‘wij’ die in Europa hebben, heb ik inderdaad ook niet gezien in alle Amerikaanse steden waar ik ben geweest. Het leven speelt zich daar toch meer áchter de voordeur van de mensen af.
    Geniet nog van jullie laatste deel van de reis!
  3. Lous:
    22 juni 2023
    Figuurlijk overspoeld door een massa indrukken van deze Amerika-trip nu dus nog een ‘weird’ toetje in Portland en omstreken. En dan alweer het einde van de reis in zicht… Binnenkort lekker nagenieten op een van de talrijke terrasjes in ons eigen land! ☕️🍰. Veel groetjes van Johan en Lous
  4. Bert Snoeren:
    23 juni 2023
    Alma en Cees,
    Bedankt voor de mooie verhalen over Amerika, ik heb in gedachten meegereisd met jullie samen.
    Bespaar mij weer een vakantie naar Amerika.
    Vele groetjes,
    Bert
  5. Ger van der pluijm:
    23 juni 2023
    lieve alma en cees.bedankt voor de foto,s uit portland.Het is weer even mennen van de foto,s uit de overweldigende natuur naar een deels verlopen stad,waar drugs en crime hand in hand gaan.In de USA is net alles iets heftiger dan in europa.De foto,s tonen dat ook.Goedwillende hulpverleners lopen hier ook tegen grote problemen aan.De mankracht is hier ook ontoereikend.Jullie reis is toch een groot succes.Van alle zaken aldaar hebben jullie kennis genomen.We wensen jullie nog heel veel plezier en een goede reis,ook terug naar europa.liefs paula en ger
  6. Ria de Bruin:
    24 juni 2023
    Hallo Alma en Cees, daar ben ik weer na een voor ons korte trip, maar zo met rollator een ander spektakel. 57 reizigers en 19 rollators, zien jullie het voor je.
    Maar nu terug naar jullie belevenissen, wat een geweldige avonturen weer maar wie verre reizen maakt kan veel verhalen.
    Triest is het verhaal van de drugs en criminaliteit, helaas.
    Van de natuuropnames heb ik bijzonder genoten , gelukkig is er nog heel veel moois te zien.
    Het einde van jullie reis komt in zicht. Nog fijne laatste dagen toegewenst.