Beren niet op, maar wel naast de weg …

13 juni 2023 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Lieve lezers van dit reisblog,

Yellowstone National Park is groot, prachtig en overweldigend !

Na drie dagen Yellowstone hebben we dit immens grote natuurpark een beetje  leren kennen. Het waren zeer intensieve dagen want de afstanden zijn enorm ! Op een dagje Yellowstone rijd je, naast het vele lopen en kijken, zomaar een paar honderd kilometer.

We vertrokken dan ook vroeg: gisteren stonden we om 8 uur ‘s ochtends al bij de poort en vanochtend niet veel later (en dan ben je daar echt niet alleen op dat vroege tijdstip …). Het goede nieuws is dat ons hotel (authentiek, alles van hout en meer dan 100 jaar oud) vlak naast de West Entrance van het natuurpark ligt. Dus onze vele miles begonnen pas in Yellowstone zelf.

En vanaf dan sta je eigenlijk de hele dag ‘aan’ …! We hadden een route bedacht langs de belangrijkste hoogtepunten, zodat we die in elk geval niet zouden missen. Maar je bent pas even aan het rijden of de eerste dampen (incl. zwavelgeuren) uit de aarde komen je al tegemoet !  Yellowstone is één groot geothermisch gebied met borrelende modderpoelen, kokende bronnen, geysers en stoom die overal zomaar uit de grond komt … Alles is prachtig en bijzonder, dus je wil overal stoppen om te kijken en om (veel) foto’s te maken. En in veel gevallen moet je eerst ook nog een flinke wandeling maken om de ‘hotspots’ te bereiken. Je loopt op een dag al gauw 10 km. of meer, inclusief de nodige trappen en hellingen.

We zagen natuurlijk de beroemde Old Faithful Geyser, die ongeveer eens per anderhalf uur spuit. Wij moesten er best lang op wachten, dus toen hadden we toch eventjes pauze …. 😉  We bekeken prachtig gekleurde vulkanische meertjes en voelden de warmte uit de aarde komen. Dat laatste was best prettig want heel warm is het hier in Yellowstone niet. De gemiddelde hoogte is 2400 m. Bovendien was de weersvoorspelling helemaal niet zo goed, dus we gingen gewapend met truien en regenjassen de deur uit. Maar dat viel mee: op een enkele bui na bleef het droog en we liepen zelfs geregeld in de zon …. En bij 12 of 13 gr. komt die aardwarmte dan goed van pas !

Naast het spotten van al die prachtige vulkanische verschijnselen ben je ook voortdurend alert op het ontdekken van de wilde dieren die in Yellowstone leven. Eigenlijk moet je dan om 6 uur ‘s ochtends komen, maar dat vonden we toch echt te vroeg ! Desondanks haalden we een aardige ‘score’: een bruine beer en twee zwarte (waarvan één echt dichtbij), wapiti’s, een grote slang (bullsnake) vlak naast ons pad, enorme zwarte raven en ontelbaar veel buffels.

Als je in de verte een paar auto’s stil zag staan, mensen met camera’s of verrekijkers in de aanslag, dan wist je al: hier is wat te zien.

Zó jammer dat we Yellowstone morgen alweer gaan verlaten. Het was echt fantastisch om hier te zijn. Wie van mooie natuur houdt, zou hier nog dagen langer kunnen doorbrengen !

Het vervolg van onze roadtrip gaat weer een heel ander karakter krijgen: we gaan ons begeven in de wereld van country en western (of wat daarvan over is).
Ook daarover zullen vast weer leuke verhalen te schrijven zijn …

Heel veel groeten voor iedereen in het warme zonnige Nederland (beetje jaloers zijn we daar toch wel op …) en bedankt voor al gezellige berichtjes !

Cees en Alma, West Yellowstone, Montana.

1. Jan en Marijke:
    13 juni 2023
    Wat leuk om jullie enthousiaste reisverhalen te lezen! We bewonderen jullie tomeloze energie! Wij doen het hier in Barcelonnette een stuk rustiger aan. Geniet lekker verder van jullie VS-avontuur.
    Veel groetjes, J & M
  2. Marja en Jacques:
    13 juni 2023
    Geweldig! Ik heb heimwee naar Yellowstone. Zo uniek. Je hebt wel veel gelopen en gereden, maar toch ben je helemaal ontspannen denk ik.
  3. Lous:
    13 juni 2023
    Jullie staan voortdurend ‘aan’ zo te lezen. Dat is een must om alle geweldige indrukken tot je door te laten dringen! De beesten, de begroeiing, de geysers en andere uit de diepe aardlagen voortkomende verschijnselen…..
    Hier is het nog steeds droog en rond de 30 graden! Voor jullie prettig dat het daar koeler is i.v.m. al jullie activiteiten.
    En nu verder in de ‘country - en westernmodus’!
    Veel groetjes uit Mares! ☀️☀️
  4. Marcoen:
    13 juni 2023
    Tof om te lezen en te zien! Ik heb een aantal van die dieren in het National Museum of Natural History in NYC gezien, maar live lijkt me toch een hele andere ervaring! Geniet ervan!
  5. Ria de Bruin:
    13 juni 2023
    Nu, jullie amuseren je wel en wat een energie maar dat wordt goed gecompenseerd door het vele moois wat er te zien is. Wat een prachtige en bijzonder omgeving is het, leuk om zo een indruk te krijgen. Ik denk wel dat het gelukkig niet zo warm is als in Nederland, bij ons in het warme zuiden tikt de thermometer 31 graden aan. Dus wij zijn vrij passief, alhoewel morgen gaan wij naar de opnames van de slimste mens in de studio. Heel leuk want wij zijn trouwe kijkers. Groetjes en een goed vervolg van jullie avontuur.
  6. Cees en Alma:
    14 juni 2023
    Gefeliciteerd met ONZE kleinzoon vandaag ! Wij zullen hem pas over een paar weken live kunnen feliciteren ! Dank je wel voor al jullie gezellige berichtjes ! En wat leuk dat jullie naar de slimste mens-opnames gaan. Wij vertrekken zo weer uit ons ‘onderweg-hotel’ en gaan verder richting het noordwesten (waar heel veel buffels schijnen te zijn). Groetjes en geef Fedde vast een knuffel van ons ! 😊😊
  7. Wieger:
    13 juni 2023
    Yellowstone is fantastisch. Leuk om allemaal te lezen en de herinneringen komen terug. Old Faithful, de geysers, de zwavellucht, de verschillende mooie kleuren en al die prachtige dieren. Hopelijk gaan wij er ook nog eens heen. Veel plezier bij jullie volgende bestemming!
  8. Cees en Alma:
    14 juni 2023
    Ja, echt fantastisch was het ! In Nieuw Zeeland en ook in IJsland zagen we volop vulkanische verschijnselen. Maar Yellowstone overtreft alles en is vooral veel diverser door het vele wildlife dat je er kunt spotten … Ik weet zeker dat jullie er ook nog eens heen gaan …! P.S. Heb je Niek de foto van de bullsnake al laten zien. Ze kunnen tot 2 m. lang worden; deze was ongeveer anderhalve meter. Liefs voor iedereen ! 😘😘
  9. Ria de Bruin:
    Beste Cees en Alma.
    Jullie ook heel hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van onze kleinzoon Fedde. 5 jaar al weer, waar blijft de tijd. Wat een leule foto's hebben we gekregen. Wij zijn helaas komende zondag ook niet op het feestje want wij gaan zondag op vakantie naar Duitsland, niet zo ver en ook niet zo lang maar heel leuk want vorig jaar ging het voor ons niet door vanwege de bruiloft van jullie dochter met onze zoon. Maar gelukkig kon het toen na de lange coronatijd eindelijk gebeuren. Dus wie weet zien jullie Fedde nog wel eerder dan wij. Ook mijn verjaardag is n.l. uitgesteld naar 1 juli vanwege onze vakantie.
    Vandaag genoten van de opnames van de slimste mens, waar we niet veel van mogen vertellen, we hebben moeten tekenen voor geheimhouding maar het was heel leuk. Onze opnamemiddag komt 24 augustus op de tv.
    Lieve groetjes van Gerrit en Ria
  10. Cees en Alma:
    15 juni 2023
    Beste Ria en Gerrit,
    We wensen jullie een heerlijke vakantie in Duitsland ! Veel groetjes uit Saint Regis, Montana van Cees en Alma
  11. Ger van der pluijm:
    17 juni 2023
    lieve alma en cees. weer bedankt voor jullie leuke reisverhaal en de prachtige foto,s. we merken aan alles dat jullie een onvergetelijke reis maken met elke dag bijzondere ervaringen,die wij hier in nederland niet kennen.de natuurverschijnselen zijn zeer apart en bijzonder.geniet van jullie reis en be happy.liefs paula en ger