Goudzoekers en buffels …

15 juni 2023 - Saint Regis, Montana, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Vanuit West-Yellowstone reisden we verder naar het ‘Wilde Westen’. Bergen en heuvels gingen over in uitgestrekte prairies. Maar nergens cowboys met lasso’s, paarden of buffels om ons nogal eenzijdige beeld van het wilde westen compleet te maken.

Wel kwamen we in oude mijnstadjes zoals Virginia City en Nevada City, sommige vervallen, andere prachtig gerestaureerd. Ze ontstonden toen halverwege de 19e eeuw in Amerika de goudkoorts uitbrak. Goudzoekers uit de hele wereld sliepen er en gaven in de saloons het geld uit dat ze met goud zoeken verdiend hadden. Al snel heerste er wetteloosheid en was hier de titel ‘wilde westen’ zeker op zijn plaats ! Veel gebouwen zijn weliswaar opgeknapt maar authentiek, zodat we de sfeer van weleer goed konden proeven. Heel leuk om doorheen te wandelen, bijna een openluchtmuseum gewoon in de Main Street.

Verderop kwamen we in Philipsburg waar vroeger saffiermijnen waren. Ook nu nog kun je voor wat dollars een emmertje ‘gravel’ uit de mijnen kopen om daarin je eigen saffiertjes te zoeken.
En Butte, waar we een nachtje logeerden werd ooit schatrijk door de kopermijnen. De krater van zo’n voormalige mijn in Butte is nu een enorme put gevuld met water, dat vervuild is door zware metalen en gevaarlijke chemische stoffen (wat wel prachtige kleuren schijnt op te leveren).
Maar we waren te laat in Butte om hem te kunnen bezoeken.

Op dit moment logeren we in het ‘Little River Motel’ in St. Regis, Montana. Een bijzonder idyllisch plekje werd ons in het vooruitzicht gesteld, En dat is het ook: schattige wit-blauwe huisjes tegen een decor van bossen waar allerlei wilde dieren leven. Herten, wapiti’s, een eland en zelfs een zwarte beer zijn vlakbij bij de huisjes gezien. De beer haalde zelfs de grote afvalbakken totaal overhoop. Sindsdien gaat hier al het afval achter slot en grendel. Wat ons echter niet verteld was: dit schattige huisje ligt ook pal aan de snelweg, een Interstate highway, waar het verkeer de hele dag voorbij raast ! Dat was even schrikken als je thuis de Warandelaan gewend bent …!
Maar, ik moet zeggen dat het rustiger is nu het avond wordt.

En verder waren er buffels vandaag, heel veel buffels. We gingen naar de National Bison Range, een enorm natuurgebied met groene heuvels en diepe dalen, bloemen in allerlei kleuren en snel stromende riviertjes. En buffels dus, hele kuddes die met hun jonkies lekker liepen te grazen.
We zagen ook herten en mini-eekhoorntjes, maar keken tevergeefs uit naar de grizzly beren die hier ook geregeld rond wandelen. Een prachtige, maar best vermoeiende rit over alleen maar onverharde wegen.

Ook morgen wachten ons weer heel wat kilometers (nou ja, ze noemen dit toch ‘roadtrip’ … 😉). Ons lijstje met Amerikaanse Staten wordt weer langer: we verlaten Montana en via Idoha waar we al eerder waren, komen we in de Staat Washington. Een behoorlijk eind richting het westen dus weer !

En, speciaal voor Mette: het tijdsverschil met Nederland wordt weer 9 uur.

Dus nu maar snel dit verhaaltje posten, want als wij naar bed gaan is het ook met 8 uur verschil bij jullie alweer bijna tijd om op te staan.

Veel dank aan iedereen die berichtjes onder het vorige blog plaatste. We lezen ze allemaal met veel plezier !

Lieve groeten uit Saint Regis, Montana van Cees en Alma

1. Frans en Jenny:
    Hoi
    Weer een mooi verhaal Veel groeten vanuit een tropisch Nederland Al dagen lang bijna 30 Gr Over klimaatverandering gesproken
    Geniet verder van jullie reis
    Frans en Jenny
  2. Jan en Marijke:
    16 juni 2023
    Bisons zijn toch wel imponerende, mooie beesten !
  3. Marja en Jacques:
    16 juni 2023
    Mooi! En dan straks naar Washington State. Our favourite.
  4. Gonnie:
    Beste Alma en Cees,
    Ik moest denken aan Rawhide met Clint Eastwood, en ook nog aan Bonanza en High Chaparral. Series waar we vroeger naar keken. De veedrijvers in het wilde westen. Heel veel groetjes, Gonnie
  5. Cees en Alma:
    16 juni 2023
    Ja, dat beeld hadden wij ook van het wilde westen ! Natuurlijk zie je dat niet meer zo als in die televisie series. Wel nog enorme aantallen (meestal zwarte) koeien op de prairies. Meestal geen boerderij in de buurt te bekennen…. Groetjes van ons en geniet lekker van je nieuwe huis !!! 😊😊
  6. Ria de Bruin:
    16 juni 2023
    Wat een mooie ervaringen weer.
    Ook een bijna Nederlands onderkomen, ziet er heerlijk fris uit zo met de blauwe accenten.
    Ook hier weer heel veel mooie natuur en dieren. Wat een feest elke dag.
    Leuk dat Mette zo geïnteresseerd is in jullie reis, ze kan er ook heel gezellig met mij over mee praten. Wat een schat. Ook weer leuke foto's van het verjaardagsfeestje van Fedde en wat vonden jullie van de outfit van Aris en Rimke zo met deze hitte.
    Groetjes van ons en een goede veilige voortzetting van jullie reis.
  7. Loek en diny:
    17 juni 2023
    Weer een mooi verhaal, gezellig om jullie belevenissen te lezen.
    Wij hebben er een weekje fietsen opzitten, de Zuiderzee route, we hadden schitterend weer, mooie plaatsjes gezien.
    Geniet nog van de vakantie!! Gr
  8. Ger van der pluijm:
    17 juni 2023
    lieve alma en cees. bedankt voor het reisverslag uit montana en de bijzondere foto,s die ons weer blij en verrast maakt.de afwisseling van jullie reis is groot en daarom interessant te volgen.elke dag bijzondere verrassingen die wij hier niet kennen.de onverwachte ontmoetingen met in het wild levende dieren is steeds bijzonder.beren elanden bizons we zien ze in oosterhout niet rondopen.graag tot een volgend verslag.liefs paula en ger
  9. Cees en Alma:
    18 juni 2023
    Dank je wel, Ger en Paula voor jullie gezellige berichtjes steeds onder onze reisverhalen.
    Wij vinden het leuk om onze belevenissen met de lezers in Nederland te delen ! Deze reis gaat veel te snel, maar er komen vast nog wel een paar verhalen ! Groetjes van Cees en Alma
  10. Lous:
    18 juni 2023
    Goud, saffiertjes en koper! Er viel heel wat te delven daar….Of dit allemaal mensvriendelijk gebeurde???
    En weer beesten….van de soorten die we in ons land niet in het wild zullen tegenkomen.
    Jullie maken met recht een roadtrip en wat voor een!! We genieten van jullie avonturen en de mooie foto’s! Groetjes van J en L☀️☀️
  11. Ger van der pluijm:
    18 juni 2023
    lieve alma en cees.het gaat nu even niet om jullie reis,maar zonet,om 20.30 uur heeft griekspoor het Libema Open in Rosmalen gewonnen.we zijn hier blij en ook onze zoon Jeroen zal revredeb

lieve alma en cees.Het gaat nu even niet over jullie geweldige reis.Zonet heeft Griekspoor het Libema Open tennistoernooi in Rosmalen gewonnen.Iedereen is blij en onze zoon Jeroen zeker,want zijn winkeltjes aldaar zullen er wel bij varen.Feest dus even mee en neem er een stevig glas op,dan doen wij dat ook,PROOST en ook op jullie reis-gezondheid-en geluk.Liefs paula en ger
  12. Cees en Alma:
    18 juni 2023
    Hoera voor Griekspoor ! Wij volgen thuis het tennissen altijd, maar nu even wat minder ! Fijn om een Nederlandse winnaar te hebben ! En goed voor de ‘handel’ natuurlijk ! Groetjes uit het (rustige) Wilde Westen, Cees en Alma
  13. Hannie Weevers:
    18 juni 2023
    Dag Alma en Kees , wel een poosje geleden dat jullie een reactie van mij ontvangen hebben, maar wil niet zeggen dat de reisverhalen en foto’s ongezien zijn gebleven….. in tegendeel….
    Heerlijk om met jullie ‘mee te reizen’ . Dat jullie er zo intens van genieten blijkt telkens weer uit de fantastische verslagen/foto’s en dat geldt ook voor mij!
    Fijne tijd nog te gaan voor jullie daar … met goed weer.
    Hier is de ergste hitte voorlopig even voor bij.
    Lieve groet,
    Hannie
  14. Cees en Alma:
    18 juni 2023
    Dank je wel, Hannie ! Fijn dat je graag ‘met ons meereist’ ! Hier (nu in het ‘Wilde Westen’) niet zo warm als bij jullie, maar wel mooi zonnig weer ! We blijven genieten van alles wat op ons pad komt ! Liefs, Cees en Alma
  15. Rimke:
    18 juni 2023
    Heel veel plezier in het wilde westen, de laatste week van jullie reis breekt alweer aan, geniet er nog maar van daar! Hier vandaag nogmaals de verjaardag van fedde gevierd, zonder opa’s en oma’s weliswaar, maar dat maken we wel weer goed als jullie terug zijn!