Hoe mooi het was …

25 juni 2023 - SeaTac, Washington, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Nu we het zelf ervaren hebben, beseffen we pas echt hoe enorm de afstanden zijn hier in de Verenigde Staten. We hadden natuurlijk een behoorlijk lang tripje uitgestippeld om vanuit Las Vegas via een reusachtige ‘omweg’  in Seattle aan te komen ! Maar dan vergeet je alle miles die daar tussendoor nog bij komen ! En dat waren er ook nog weer een heleboel !

Zo bezochten we eergisteren vanuit Olympia het Olympic National Park in het uiterste noordwesten van de staat Washington. Dit dicht beboste natuurgebied met in het midden de Olympic Mountains, is veel minder toegankelijk dan alle parken tot nu toe. Er loopt alleen een weg rondom die ongeveer 550 kilometer lang is. En dan moet je het National Park nog in op de plaatsen waar dat mogelijk is…. We besloten daarom ons te beperken tot de regenwouden in het zuiden en  het westen. Het regent daar enorm veel: wel 4000 mm. per jaar !
En wat je dan ziet, is echt fantastisch !!!  Gigantische bomen die soms wel 90 meter hoog zijn en ook nog eens heel dik ! De bodem overal volledig bedekt met mossen en varens. Maar dat niet alleen: letterlijk alles is bedekt met een dikke laag mos, waardoor een sprookjesachtige, bijna buitenaardse sfeer ontstaat. Het leverde uiteraard weer een heleboel prachtige foto’s op !

Van de wilde dieren die daar leven kwamen wij er helaas maar weinig tegen: alleen een (best wel lange) slang en een paar hertjes. Terwijl dit toch ook de habitat is van zwarte beren en bergleeuwen. Tja, de vroege ochtend of de schemering ‘s avonds blijven de betere momenten om wildlife te spotten.

Een dagje Seattle werd het toetje van onze reis.
Nóg een keer al die kilometers de natuur in vonden we geen goede keuze. Daarom al vroeg naar Seattle, auto bij het volgende (luchthaven)hotel geparkeerd, met de hotelshuttle  naar SeaTac AirPort (lief dat het kon …) en van daaruit met de Link Light Rail (soort metro) naar het centrum van Seattle …
‘Never a dull moment …!’

Maar zó leuk !
We zagen het ‘vissen gooien’ op de Pike Public Market, een geweldige publiekstrekker. We daalden de vele trappen af naar de boulevard en beklommen ze later ook weer, want het hoogteverschil tussen de Avenues en de kust is groot ! We dronken koffie bij Pier 55 waar we  belaagd werden door hongerige meeuwen. En dan nog de ‘Hammering man’ voor het Seattle Art Museum, de 10 etages hoge Public Library en natuurlijk overal de skyline met wolkenkrabbers, spiegelend in het zonlicht. Ook nog even met de Light Rail naar Pioneer Square geweest, waar door de vele platanen een Frans sfeertje hangt.
Een prachtige dag en wéér heel veel kilometers (zij het nu lopend😅😅).

En nu tenslotte …

we zijn op SeaTac AirPort en drinken een Capuccino …

De auto is ingeleverd (wat heeft ie het fantastisch gedaan ..!) en het wachten op onze vlucht (eerst naar Londen Heathrow, daarna Amsterdam) is begonnen.

Nog heel wat uurtjes te gaan voordat we maandag in de loop van de middag weer thuis zijn ! De extra uurtjes door het tijdsverschil van het begin van de reis moeten we nu weer inleveren …

Maar we zitten hier vooral met een blij gevoel … deze hele geweldige reis was één groot avontuur ! Wat hebben we veel gedaan, gezien en meegemaakt. En zó veel lieve en behulpzame mensen ontmoet. Goed dat van (3 jaar) uitstel nooit afstel is gekomen …

Goodbye U.S.A…!

Veel liefs en tot ziens in Nederland,

van Cees en Alma

1. Marja en Jacques:
    25 juni 2023
    Mooi, het regenwoud en wat een natuurverschijnsel. Wij kwamen er in 1992. Het was een en al begroeiing. Toen we in 1995 terugkwamen, was er niets van over.. Vreemd he. Die regenwouden daar aan de kust gaan op en af met het klimaat.
    Hoeveel km hebben jullie gereden?
  2. Cees en Alma:
    25 juni 2023
    Ja, inderdaad vreemd dat die begroeiing blijkbaar niet altijd hetzelfde is. Gelukkig tijdens ons bezoek ‘op volle sterkte’ aanwezig !
    Cees zit het net uit te rekenen: we hebben 4250 miles = 6850 km gereden ! Best een eindje hè…! Groetjes en tot binnenkort !
  3. Marja en Jacques:
    25 juni 2023
    Eerlijk gezegd valt het me mee. Ik schatte in dat het veel meer was..
    Goede terugreis. Toevallig belde mijn nichtje Kathy net. Leuk he. Ze was drie toen ze met haar ouders en zusje van vijf ging emigreren.
  4. Thea en Jacques:
    25 juni 2023
    Wat een panorama van indrukken nemen jullie mee terug. Jullie reis hebben we met veel plezier gevolgd. Er volgen vast nog meer verhalen.
    Goede vlucht!
  5. Rimke:
    25 juni 2023
    Ziet er ook weer supermooi uit! Wat een verschil met het begin van jullie reis, leuk dat jullie zoveel verschillende dingen hebben gezien. Heel goede reis terug en tot heel snel!!
  6. Jan en Marijke:
    26 juni 2023
    Wat een prachtige, afwisselende reis hebben jullie gemaakt, met indrukken om nooit meer te vergeten! Fijn dat wij hier op afstand van konden meegenieten!
  7. Ineke en Ben:
    26 juni 2023
    Dank voor het mooie reisverslag!
    Nu, lekker uitrusten en heerlijk nagenieten van de prachtige reis!!
    Groetjes Ben en Ineke
  8. Cees en Alma:
    26 juni 2023
    Dank je wel ! Zitten nu in de trein van Schiphol naar Breda. Al veilig geland dus !
    We bellen binnenkort om een afspraak te maken ! Groetjes, Cees en Alma
  9. Ineke en Ben:
    Dat is gezellig!!
  10. Ria de Bruin:
    26 juni 2023
    Lieve Alma en Cees. Wat hebben jullie weer koffers vol met fantastische herinneringen mee naar huis genomen. Daar kunnen jullie nog een hele tijd op teren. Nu weer fijn gaan genieten van de kinderen en kleinkinderen.
    Bedankt voor jullie mooie reisverhalen, foto's en video's , ik heb er van genoten.
    Groeten van Gerrit en Ria.
  11. Hannie Weevers:
    27 juni 2023
    Dag Alma en Cees , op dit moment , nu ik jullie laatste reisverslag, zijn jullie al weer veilig thuis ( of bijna ) met een schat mooie herinneringen van jullie belevenissen in het grootse Amerika. Fijn dat alles goed gegaan is en jullie sowieso enorm genoten hebben. Dat vakantiegevoel houden jullie nog wel even vast om nog eens rustig na te genieten. Doe ik ook … ik ga alles nog eens bekijken… Dank , dank , dank voor de mooie foto’s en verslagen. Het zal weer wel even wennen zijn hier in ons kleine landje en wens jullie nog een fijne zomertijd!
    Groetjes uit Den Hout, Hannie
  12. Ger van der pluijm:
    5 juli 2023
    lieve alma en cees.Jullie fantastische reis zit er weer op.We hebben genoten en meebeleefd van jullie bijzondere reis.We waren er bij wijze van spreken zelf bij.Je sprekende reisstijl en duidelijkheid was bijzonder en aangenaam te lezen in een zeer goede schrijfsteil.Het lijkt ons een goed idee de reis hier ten huize van der pluijm nog eens te herhalen onder het genot van koek en zoopy.alle foto,s en verslagen zijn hier bewaard en goed opgeborgen.tot ziens en liefs paula en ger